prawnik śląsk
ów handlowych. Korzystanie z pomocy prawnika podczas podpisywania wątpliwych lub dużych umów handlowych jest już standardem obowiązującym w praktycznie wszystkich firmach. W niektórych z nich po porady prawne sięga się również podczas podpisywania wszystkich umów handlowych. Prawnicy pomagają również kierownikom firm w rozwiązywaniu ich sporów prawnych z pracownikami lub w momencie, kiedy składane są jakieś reklamacje przez niezadowolonych klientów. Zdarza się również, że prawnicy świadczą swoje usługi wszystkim pracownikom jakiejś firmy na zasadzie obowiązującej ich umowy.
ów handlowych. Korzystanie z pomocy prawnika podczas podpisywania wątpliwych lub dużych umów handlowych jest już standardem obowiązującym w praktycznie wszystkich firmach. W niektórych z nich po porady prawne sięga się również podczas podpisywania wszystkich umów handlowych. Prawnicy pomagają również kierownikom firm w rozwiązywaniu ich sporów prawnych z pracownikami lub w momencie, kiedy składane są jakieś reklamacje przez niezadowolonych klientów. Zdarza się również, że prawnicy świadczą swoje usługi wszystkim pracownikom jakiejś firmy na zasadzie obowiązującej ich umowy.
System prawny
Źródła polskiego prawa
Zobacz więcej w artykule Źródła prawa, w sekcji Źródła prawa w polskim porządku prawnym.
Zgodnie z artykułem 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są:
Konstytucja
ustawy
ratyfikowane umowy międzynarodowe
rozporzÄ…dzenia
akty prawa miejscowego (na obszarze działania organów, które je ustanowiły).
Ponadto do źródeł prawa powszechnie obowiązującego zalicza się ustawy o zmianie Konstytucji, rozporządzenia z mocą ustawy wydane na podstawie art. 234 Konstytucji i inne nieuchylone akty prawne o mocy ustawy. Dotyczy to obowiązujących rozporządzeń Prezydenta RP z mocą ustawy wydanych w okresie II Rzeczypospolitej i dekretów wydanych w okresie tzw. Polski Ludowej.
Obok źródeł prawa powszechnie obowiązującego, wyróżnia się także źródła prawa wewnętrznie obowiązującego (akty kierownictwa wewnętrznego). Są nimi przede wszystkim uchwały i zarządzenia.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_prawny_w_Polsce
Sąd Najwyższy powołany jest
Sąd Najwyższy powołany jest do:
Sprawowania nadzoru nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania ? jest to tzw. nadzór judykacyjny (art. 183 ust. 1 Konstytucji). Do środków służących wykonywaniu takiego nadzoru służą:
rozpoznawanie kasacji oraz innych środków odwoławczych,
podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne ? zgodnie z art. 39817 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego ? jeżeli przy rozpatrywaniu skargi kasacyjnej wyłoni się zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, wówczas Sąd Najwyższy może odroczyć wydanie orzeczenia i przekazać sprawę do rozstrzygnięcia powiększonemu składowi tego sądu. Uchwały interpretacyjne Sądu Najwyższego nie mają waloru powszechnego obowiązywania ? jeśli nie uzyskały rangi zasady prawnej, to formalnie wiążą tylko w sprawie, w związku z którą zostały podjęte,
Rozpoznawania protestów wyborczych oraz stwierdzania ważności wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a także ważności referendum ogólnokrajowego i referendum ws. Konstytucji RP.
Rozstrzygania nadzorczego w stosunku do samorządów zawodowych: adwokatów, radców prawnych oraz notariuszy.
Opiniowania ustaw i innych aktów normatywnych.
Rozpatrywania skarg kasacyjnych na orzeczenia Trybunału do Spraw Sportu przy PKOl.
Sąd Najwyższy może także wykonywać inne czynności przekazane przez ustawy.
Sąd Najwyższy działa na podstawie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Ustawy o Sądzie Najwyższym z 23 listopada 2002 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1254).
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy, Sąd Najwyższy co roku przedstawia Sejmowi RP i Senatowi RP informację o swojej działalności oraz o wynikających z niej istotnych problemach. Dokument jest dostępny w postaci druków: sejmowego i senackiego.
W 2015 do Sądu Najwyższego wpłynęło 11 214 spraw, wśród których największą grupę stanowiły skargi kasacyjne i kasacje (7971), zażalenia (1057) oraz kwestie prawne (173 ). Sąd rozpoznał 10 502 sprawy1. Średni czas na oczekiwania na merytoryczne rozpoznanie sprawy wynosił: w Izbie Cywilnej, Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych i w Izbie Karnej ? 7 miesięcy ? do 10 miesięcy, a w Izbie Wojskowej ? 2 miesiące od daty wpływu2
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C4%85d_Najwy%C5%BCszy_(Polska)